Evropa je surovo tržište

Ekskluzivan intervju Dragana Nenadovića direktora za područije Balkana, nemačkog giganta „Opel”

Neposredno nakon početka Salona automobila u Ženevi, bili smo  u prilici da se, kao samo jedna od pet zemalja Evrope, upoznamo sa novom Opel akvizicijom– „kroslendom iks”. U Beogradu, te večeri u „Mikser hausu” novi krosover je stupio na scenu, u veliku konkurenciju najbrže rastućeg segmenta auto sveta, predstavljen i u Srbiji nakon Evrope, iako će zvanična prodaja početi tek od juna ove godine. Zbog dobrih rezultata Opela, eksluzivno za „Pinklu” –sajt kvalitetnih informacija, razgovarali smo sa Draganom Nenadovićem direktorom ovog nemačkog giganta za Balkan.

Puno zvanica na predstavljanju u „Mikser hausu”

 

Jedna smo od svega pet zemalja u Evropi gde je prikazan „kroslend”. Da li je za to zaslužno vaših 20 uspešnih godina u Opelu ili onih 500 komada više prodatih automobila u 2016. godini?

–Pre svega sam izuzetno počastvovan što je Opel, uz premijeru u Ženevi, odabarao nas za ovu predpremijeru modela „kroslend iks”. Da, verovatno utiče i tih mojih dve decenije u ovoj komapaniji ali i nekoliko godina provedenih u Nemačkoj, u centrali ovog giganta. Mada mislim da je  najpre priznanje za odličan rad, naše Opel dilerske mreže u Srbiji, ali i na Balkanu, koja je takođe u našoj zoni odgovornosti. Ne samo da smo povećali 500 komada prodaju u Srbiji u 2016. godini, već smo i market šer (udeo u tržištu) povećali sa 4,5 na 6 odsto. To su parametri koji se upoređuju sa drugim proizvođačima i duboko verujem da je Opel želeo da nas počastvuje predpremijerom novog „kroslend iksa”.

Direktor „Opela” Dragan Nenadović

 

Koja zemlja će da „odskoči” sa prodajom u vašem regionu Balkana i jugoistočne Evrope?

–Mi smo u Srbiji već par godina u usponu, a uspeli smo da prevaziđemo čak i prodaju u Bugarskoj, što mi je emotivno važno uz, naravno, nacionalni ponos da je tako. Mislim da Opel ima fenomenalnu poziciju u Srbiji još od proizvodnje blokova motora u Kikindi, gde se Opel smatrao za „božanstvo” u svakoj kući i svakom preduzeću koje ga je imalo. Svaka vojna pošta, svaka banka, presednik opštine, imali su po automobil Opel koji je bio u statusu „auto božanstva” u to doba.

 

Šta je razlog relativno kasnog ulaska u sektor krosovera, koji je u porastu čak poslednje tri godine ?

–Da to je najbrže rastući segement u svetu i imamo već konkurenciju koja je „uhvatila”neke pozicije. Generalno, centralna strategija rasta Opela je kordinirana na nivou grupe „GM” (Dženeral Motors)  i resursi su pravljeni prema važnosti i veličini tržišta tražnje Evrope, koje je veoma konkurentno i niskoprofitabilno. Dok su recimo: Kina, Brazil, Amerika, Kanada, Južna Afrika, Indija, brzo rastuća tržišta, sa vrlo velikim profitima po jedinici proizvoda. Pretpostavljam da je „GM” stavio akcenat na rast „Dženeral Motors” krosovera. Jednostavno, alijansa između „Pežo –Sitroen” grupacije i GM još 2012. godine je iskorišćena, za upotrebu zajedničkih platformi i kako bismo „ušli” u taj segement, zajedno. Igrom velikih brojeva, pronašli smo mogućnost da oborimo troškove proizvodnje i da budemo konkurentni ostalima u Evropi. Evropa je veoma konkurentno tržište, veoma surovo, što se tiče auto biznisa i profitabilnosti.

Opel brand ambasadori – Jelena Karakas Milan Vučićević (Ničim Izazvan) i Vanja Milićević

 

Biće, u okviru grupacije, dosta modela koji će se „sudarati”?

–Naravno jer i mi sada imamo „igrače” u tom segmentu( krosovera), ali sa „PSA” grupacijom, već imamo troškove koji su drugačije strukture,  platforme razvijane zajedno sa „PSA” grupacijom i jednostavno, takav nastup nam daje veliko samopouzdanje u tom segmentu. Neprocenjivo je važno, bitno, ako isključimo 10 glavnih zemalja u Evropi, za nas ovde– na istoku, da budemo konkurentni. Jer ovde, čoveku može da se svidi auto ali nema para da ga kupi. Jer ovde nemamo i sve mogućnosti da kupimo i vozimo ono štio nam se sviđa . Ali niko nama ne može da zabrani da i dalje  maštamo i da jednom imamo ono što volimo. Tako će razvoj Opela  sa grupacijom  i razvojem zajedničkih modela doprineti još većoj konkurentnosti i boljoj poziciji Opela u našoj zemlji.

 

Dosta ste izgubili  izostankom sa tržišta Rusije ?

– Tačno, samo prošle godine smo izgubili, u prodaji, oko 45 hiljada automobila na tržištu Rusije ali moramo da računamo i gubitak prodaje od 30 hiljada vozila u Velikoj Britaniji, zbog „bregzita”. Uspeli smo, kao Evropa, da prevaziđemo taj minus (ukupno oko 75. 000 neprodatih vozila) i prodamo, još dodatnih 45 hiljada, na nivou grupacije, više nego u 2015. godini. Dakle, mi smo, zapravo, prodali čak 120 hiljada vozila više nego 2015. godine. To je ipak stvar pregovora na vrhu „PSA i GM”  grupacije,  jer rusko tržište je stvarno veliko. U vreme „Ruske revolucije” kako ja zovem – doba „perestrojke”, radio sam tamo i sa početne cifre od 20 hiljada Opel vozila godišnje, stigli smo do čak 400 hiljada prodatih vozila. Bili smo jako dobro pozicionirani, ali ipak, ponavljam, sve je stvar dogovora na vrhu i ne znam šta će se dešavati. Mislim da ćemo se vratiti jednom, nadam se što pre, jer smo pred ovu krizu i sankcije prodavali od 80 do 90 hiljada automobila. Rusi prihvataju Opel kao ozbiljan i pouzdan auto na tržištu, jednom rečju nemački kvalitet, sa veoma značajnim servisom. Ne znam da li će ući Rusi u taj „dil” jer „Kadilak i Opel” dele istu platformu, pa zbog Amerike, Rusi možda i neće ući u posao.

 

Šta očekujete od  Sajma automobila u Beogradu jer „povlači” dobru prodaju više meseci?

– Tako je, živimo možda i čitave godine od Beogradskog sajma automobila. Kako sam radio u inostranstvu, 2013. godine, po povratku, oduševio sam se, kada sam uvideo, kakve razmere ima ovaj naš sajam automobila i značaj za čitav region. Moji dileri iz Bugarske dolaze organizovano na sajam –pun autobus. Svi uvoznici ulaze veoma ozbiljno i pripremaju se za sajam, jer glavna prednost mu je što se održava samo nekoliko dana nakon Ženeve. Sve se, posle samo sedam dana seli iz Ženeve u Beograd i to je najveći razlog zašto je Beograd postao tako velika priredba. Tako smo i mi „oteli” – spakovali jednu novu „insigniju” kako bi je prikazali u Beogradu.

MIroslav Vrcelj brend menadžer „Opela”–prodaja počinje u junu

Vrlo je lepo videti čitave porodice, koje veoma ozbiljno, razmišljaju o automobilu i kako da ga kupe. Ljudi se kod nas ne zaleću. Prvo puste komšije i  poznanike da kupe i pređu 10 hiljada kilometara, da „vide” kako je sa kreditom, servisima, delovima, da li se auto kvari itd. Još dok sam radio u Tojoti, pre 23 godine, sproveli smo istraživanje i ustanovili, rast prodaje u malom mestu kraj Šapca, gde je, bukvalno, u jednoj ulici, u roku od par meseci, kupljeno 15 istih automobila. Uvideli smo, da ljudi kupuju  videvši komšiju koji je kupio dobar automobil. Eto, naš mentalitet, to je Srbija.To se ne menja, pa zato i dolaze na sajam, jer hoće da vide i odluče šta da kupe. Generalno sam ponosan na imidž, koji uz sve različite mogućnosti ima Opel u Srbiji. Ima svoju publiku, obožavaoce, što smo, nadam se i mi doprineli svojim dobrim radom– rekao je na kraju Dragan Nenadović direktor Opela za Balkan.

Tekst:D.K. –I.

Foto:M. Bosković