Zdravstvena kriza u svetu nije naškodila najvećoj smotri putovanja u regionu, oproštaj Sajma od viteza turizma Slobodana Mićića
Na 42.Međunarodnom sajmu turizma IFT 2020. godine od 20. do 23. februara 2020. na Beogradskom sajmu pod sloganom “Put pod noge – first minute”, dosta toga se dešavalo u senci svetske aktuelne zdravstvene situacije. I pored blage zabrinutosti turističkih poslenika iz čitavog sveta, destinacijsku i turističku ponudu, smeštajne kapacitete, kulturu, običaje, gastronomiju i manifestacije, predstavilo je čak 700 izlagača i suizlagača iz 44 države. Zato se može reći da opšta zdravstvena briga čovečanstva nije zaobišla manifestaciju ali i pokazala vitalnost ove propulzivne grane ekonomije.

Zemlja partner ovogodišnje manifestacije bila je Arapska republika Egipat, a predstavili su se i Grčka, Ruska Federacija, Turska, Bugarska, Severna Makedonija, Crna Gora, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Mađarska, Poljska, Švajcarska, Italija, Nemačka, Španija, Austrija, Tunis, Kina, Kipar, Kuba, Ujedinjeni Arapski Emirati, a po prvi put Šri Lanka, Slovačka i Kenija, i druge zemlje. Otvarajući Sajam Rasim Ljajić, Ministar turizma Srbije, istakao je da je 2019.godina bila rekordno uspešna za Srbiju, i da su predviđanja, pre situacije sa koronavirusom, išla u pravcu očekivanja 4 miliona stranih i domaćih turista, 1,5 milijarde evra deviznog priliva i 10,6 miliona noćenja“.
Popusti i do 60 odsto
Sajmom turizma tradicionalno dominiraju „first minute” ponude sa popustima i do 60%, iako broj agencija koje nastupaju na Sajmu stagnira poslednjih godina. Za vreme trajanja manifestacije popust su imale i agencije koje nisu nastupale ali su reklamama u vremenskom tajmingu održavanja Sajma zaparavo najavljivale aranžmane i popuste.

Srbija se i ove godine sjajno promovisala u punom sjaju svojih turističkih kapaciteta. Pored Turističke organizacije Srbije, koja je dominirala sa digitalnim tehnologijama primenjenim u turizmu, ponudu su prikazali i Beograd, Novi Sad, Vojvodina, Zapadna i Istočna Srbija, Podunavlje, banje Srbije i druge destinacije, kapaciteti i atrakcije. Interesovanje domaćih turista za odmor u zemlji bilo je veliko, pogotovu ako se zna za podatak da je vlada Srbije odobrila novih 60.000 vaučera kao podsticajnu meru.

Koliko je zapravo turizam osetljiva privredna grana pokazala je ipak ova manifestacija u Beogradu , koja je, kao i ostali turistički događaji po svetu, proticao u znaku brige i procene štete zbog aktuelne situacije sa koronavirusom (2019-nCoV) povodom koje je Svetska turistička organizacija (UNWTO) izdala saopštenje u kome kaže da „Pomno nadgleda razvoj događaja kako u Kini tako i širom sveta, i usko sarađuje sa Svetskom zdravstvenom organizacijom (SZO). Turizam u vreme krize mora da bude odgovoran, da u prvi plan ističe zdravlje ljudi, ali i da turisti imaju obavezu da slede preporuke SZO i sopstvenih nacionalnih zdravstvenih vlasti, kako bi ograničili opasnost od prenosa bolesti“.

Rasim Ljajić, Ministar i turizma Srbije, naveo je: –Oko 60% aranžmana kineskih turista u februaru i martu otkazano, da za drugu polovinu aprila otkazivanja još nema, a ukupna šteta će tek biti procenjena–. Kao meru najavljuje usmeravanje promocije turizma Srbije ka drugim najbrže rastućim tržištima, poput Ruskog i Nemačkog, ali i oslanjanje na rast broja domaćih turista.
TOS –Avantura duha
Turistička organizacija Srbije (TOS) promovisala je ponudu zemlje i to pod novim sloganom „Izaberi svoju avanturu– #vidisrbiju”. Predstavljen je deo izložbe Narodnog muzeja „100 godina Trebeništa”, koja će zvanično biti otvorena u maju ove godine a uz pomoć „Kalei TOSkopa” posetioci sajma mogli su da izaberu svoju avanturu u nekom od predela Srbije. Objavljeno je drugo izdanje Kataloga seoskih turističkih domaćinstava a organizovan je i Sajam suvenira pod nazivom „Vidi Srbiju“.

Celokupna promocija turizma Srbije, i na domaćem i na inostranom tržištu, u fokusu ima „Avanturu duha” a Marija Labović, direktorka TOS-a, je rekla:– Avantura nije samo fizička, već je to avantura duha kroz upoznavanje kulturno-istorijskog nasleđa, kroz seoski turizam, svaki sokak i svaki pejzaž su avantura, Srbija je celogodišnja destinacija gde je svaki korak neka nova avantura–.
Pored naših planina, jezera, podunavlja, gradova, imanifestacija mora se izdvojiti predstavljanje Specijalne bolnice „Banja Kanjiža” koja predstavlja jednog od lidera zdravstvenog turizma Srbije. Uz veliki rad i trud Snežane Adžić, direktorke „Banje Kanjiža“, zaposlenih ali i pomoć Agencije za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije, ostvarili su prioritete za kontinuirano unapređenje sopstvenih usluga. Tako su prvi u Vojvodini dobila akreditaciju za sledećih sedam godina koja omogućava prednost prilikom apliciranja kod svih javnih ustanova i uvođenja novih medicinskih tehnologija.

Za „Pinklu”– portal kvalitetnih informacija ova sposobna žena diplomirani ekonomista je rekla: –Ova godina (2020.) nam je u potpunosti investiciona. Planiramo ulaganja u smeštajne kapacitete, proširenjem i višem nivou smeštaja ali proširenje bazenskog prostora, izgradnju jednog otvorenog i dva manja dečija bazena, ali i u rekonstrukciju fasadnog dela postojećih–. Pored investicija Snežana Adžić najavljuje i nove programe namenjene savremenom čoveku koji bi trebalo da posete Kanjižu u svrhu preventivne rehabilitacije, oporavak od nedelju dana uz medicinsku negu, rekreaciju i zabavu koju će zapravo kreirati sami po svojim specifičnim sklonostima–.
Popunjenost Specijalne bolnice „Banja Kanjiža” je u proseku od 70 do 80 odsto tokom godine, a interesovanje za dolazak sa vaučerima veliko. Pored redovnih programa, tokom Sajma turizma predstavili su i „Osmomartovski produženi vikend“, sa popustom za dame, kao i vikend programe za Uskrs i Prvi maj.
Sajam se oprostio od legende– Slobodana Mićića
Od mnogih sjajnih ponuda izdvojili bismo ponude agencije Kontiki, koje su na žalost ostale u senci nedavnog „odlaska” osnivača i jednog od vlasnika, svetske turističke legende Slobodana Mićića.

Jedan od „mladih lavova” – kadrova, koje je još ovaj preminuli doajen odabrao u Kontikiju, –Andrej Todorović nam je zadovoljan nastupom ovog poznatog turoperatora na Beogradskom sajmu izdvojio par ponuda za sezonu proleće– leto 2020. godine:Kao jedna od najpovoljnijih je hotel „Sejli” (tri zvezdice) na prelepom Pilionu gde od 11. juna za 11 polupansiona cena po osobi 159 evra.Među skupljim treba svakako izdvojiti Mijanmar ( eks Burmu) sa polaskom od 3. marta za 1. 600 evra kao i zemlje Latinske Amerike. U žiži za uskršnja i prvomajska putovanja su čarter letovi za Šarm el Šeik, ali i Pariz, Rim. U Egiptu, za šest dana, u hotelu sa četiri zvezdice u „ol inkluziv” usluzi, cena sa avio prevozom i svim transferima počinje od 430 evra. Najskuplji u njihovoj ponudi trenutno su superluksuzni hoteli sa pet zvezdica u Turskoj, kao što je: „Maks Rojal –Kemer” i „Maks Rojal– Belek” ili „Regnum Karia” utakođe u Beleku, a koštaju u „ultra ol inkluziv” usluzi, u špicu sezone i do 4.000 evra . U njima odsedaju poznati glumci sportisti i pevači a kuriozitet je da imate čoveka koji vas čeka na aerodromu kada stignete i čini sve za vas (rezerviše „a la kart” restorane, organizuje izlete, šopinge…) dok provodite 12 dana na ovom luksuznom odmoru.
Ponude na našim planinama naravno da je predvodio „MK rizort” sa svojim bogatim programom dešavanja, od koncerata muzičkih zvezda do svih mogućih atrakcija na planini sa snegom ili bez njega, a to možete pročiatati u eksluzivnom inetervju na naše portalu, sa Svetlanom Kostić direktorkom marketinga ovog hotelskog giganta jugoistočne Evrope. Slično, na čuvenoj Olimpijskoj planini nudi i obnovljeni OC Jahorina uz novu gondolu, nove ublažene ski staze i takođe mnoštvo dešavanja, gostovanja muzičkih zvezda, pa do adrenalinskih sportova na ovoj posećenoj planini
Čitav izveštaj sa 42. Sajma turizma u Beogradu završavamo sjajnim ponudama banja iz Slovenije gde se svakako izdvajaju nadomak Laškog poznate i čuvene „Rimske terme” koje posebno predstavljamo na našem portalu.
Tekst i foto: D.K.–I.