Papričice, šunke bez holesterola i hrono čavarci na „Sajmu Etno hrane i pića” na Beogradskom sajmu, uz niz proizvoda za robnu marku kvaliteta „Proizvedeno u Srbiji”
Posle 13 godina i prvih skromnih koraka, 14. put, u halama kraj Save, otvoren je Sajam etno hrane i pića i trajaće do utorka 26. novembra. Na ovogodišnjoj manifestaciji oko 400 učesnika, ponudilo je više 3.000 različitih proizvoda iz cele Srbije i inostranstva, karakterističnih za uža geografska područja, na zbirnim štandovima grupisanim po reginalnom principu. Najčešće ručne izrade i od organski gajenih sirovina, koji se prave po posebnoj recepturi i u ograničenoj količini za tržište, a zovemo ih nacionalni specijaliteti. Sajam je prerastao u ključnu manifestaciju regiona a predstavlja i obeležje naše turističke ponude.

U organizaciji Privredne komore Srbije nastupiće proizvođači iz: Leskovca, Zaječara, Požarevca, Niša, Kraljeva, Kragujevca, Kruševca, Užica, Valjeva, Novog Sada, Zrenjanina, Pančeva, Subotice, Sombora, Sremske Mitrovice i Beograda. Zadružni savezi Srbije, Vojvodine i Beograda, kao i Zemljoradnička zadruga „Svrljižanka“ okupili su i predstavili svoje zadrugare. U organizaciji lokalne samouprave nastupaju proizvođači iz Beograda, Mladenovca, Žagubice, Petrovca na Mlavi i Blaca, a nastup izlagača iz Bele Palanke, Babušnice i Bogatića organizovale su turističke organizacije ovih mesta. Na Sajmu etno hrane i pića nastupiće i članovi udruženja „Original Srbija“ i Opšteg udruženja preduzetnika iz Pirota. Organizacije za posticaj proizvodnje kao što su (Desing i Business Inovation Programs) predstaviće rezultate svojih projekata na ovogodišnjem Sajmu etno hrane i pića.
Na 14. Sajmu etno hrane i pića nastupiće i afirmisani proizvođači k iz Mladenovca, Inđije, Rume…
Pored učesnika iz Srbije predstaviće se i prizvođači iz Ruske Federacije, Grčke, Italije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine. Pored hrane i pića, među eksponatima će se naći i oprema za čuvanje hrane, kao i oprema za zanatsku proizvodnju hrane.
Misija Sajma Etno hrane i pića
Najznačajnija poslovna ideja ove sajamske priredbe je da se utemelji robna marka i etno proizvod. To podrazumeva povećanje broja proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom, poput leskovačkog ajvara, kačarskog meda, homoljskog meda, duvan-čvaraka, futoškog kupusa, pirotskih peglanih kobasica, vurde, banice, vrtke, različitih džemova, slatka, kitnikeza, kisele zimnice, suvomesnatih specijaliteta, mlečnih proizvoda, sireva, meda, čajnih mešavina, sušenog voća, pekarskih proizvoda, vina, rakije… kojima je potreban sistemski stimulans kako bi postali brend – robna marka i profitabilan izvozni artikal. Misija Sajma etno hrane i pića svakako je i povezivanje biznisa, tradicije ishrane i receptivnog turizma
Pokrovitelji Sajma etno hrane i pića su Ministarstvo poljorivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije i Grad Beograd.
Pored podrške manifestaciji i njenim učesnicima, Grad Beograd je i organizator nastupa proizvođača tradicionalnih prehrambenih proizvoda sa svog područja. Gradska uprava Beograda – Sekretarijat za privredu iskoristio je Sajam etno hrane i pića i kao dobru priliku zapredstavljanje uspešnih realizovanih projekata podržanih od ovog Sekretarijata na odvojenoj manifestaciji „Znanjem do cilja“ koja će se uz učešće oko 20 izlagača održati na galeriji hale 3 tokom trajanja Sajma etno hrane i pića
Sava Graorac iz Kovilja i proizvodi „bez holesterola”

Na sajmu u hali 3 privuklo nam je pažnju nekoliko proizvođača a prvi je Sava Graorac iz Kovilja, koji već godinama učestvuje i dobija nagrade na ovom tradicionalnom Sajmu etno hrane i domaćih proizvoda.
Naravno da su kilogrami šunki, kobasica, čvaraka i drugih proizvoda od svinjskog mesa, ali mangulice koja zapravo ima „posno meso ” bez holesterola, kako to govori ovaj poznati proizvođač sjajnih proizvoda, u ove zimske, slavske i praznične dane bili možda i najtraženija roba.

Pažnju posetilaca Sajma privukao je i Dušan Tašović iz Kragujevca koji u selu Rašković, gaji razne sorte ljutih papričica i sprema po bakinom receptu, na čiji je nagovor i počeo da se bavi ovim poslom. Pakuje ih u male teglice a sad već distribuira i u inostranstvo. Ovaj porodični posao započeo je sa jednim plastenikom, sada, zbog različitih sorti ovih ljutih zalogaja i potražnje, mora da rasadi u čak četiri plastenika. Od najblaže ljutih, čili– papričica iz Meksika, do srednje ljutih sa Tajlanda, pa sve do onih najpikantnijih, kao što su čuvene „otrovnice”– „habanjero” papričice koja će i najhrabrijima da nateraju suze na oči.
Kuriozitet su bili proizvođači čvaraka iz Požarevca, koji ovu poslasticu , kako je još zovu „bonbone od svinje” prodaju u hrono varijanti ili sa određenim dodacima, po paprenoj ceni od čak 2.000 dinara po kilogramu, što prevazilazi često zlatiborske pečenice ili šunke iz Vojvodine .
Tekst i foto: D.K.–I.
Antrfile 1
Nagrade i servisne informacije:
Žiri sastavljen od eminentnih stručnjaka u prepoznavanju najkvalitetnijih proizvoda oceniće eksponate u više robnih grupa i podgrupa i dodeliti diplome i priznanja, a najboljem među njima najviše godišnje priznanje – „SAJAM ETNO HRANE I PIĆA – ROBNA MARKA IZ SRBIJE 2019. GODINE“.
Sajam će biti otvoren od 10 do 19 časova.
Za poslovne posetioce ulaz na manifestaciju je besplatan, uz popunjavanje i overavanje registracionog lista. Za ostale zainteresovane građane ulaznica košta 300 dinara, za grupne posete 200 dinara. Cena parkinga je 150 dinara
po satu.