Elektro budućnost i snovi

Vozili smo svetski auto godine i Evrope, „Jaguar I pace” potpuni „plug in”

Sve spremno za test dan na Navaku, stazi u Subotištu

Dugo se govori da jedini pravi  konkurent Tesli, na tržištu elektro vozila, pored naravno bavarske zvezede BMW–a može biti samo čuveni Jaguar. Od proglašenja za auto godine sveta, pa Evrope i silnih nagrada za dizajn, još više su pojačane ove tvrdnje u svetskoj automobilskoj zajednici. Zato je poziv kompanije„Britiš motors Srbija” zastupnika za region, upućen redakciji  „Pinkle”– portala kvalitetih informacija, dočekan sa odobravanjem, jer smo dobili priliku da na stazi Navak u Subotištu ali i lokalnim putevima u okolini  vozimo ovu svetsku elektro zvezdu– „jaguar I pace” potpuni „plag in” automobil.

 

Svestski auto godine pred nama, spreman za vožnju

Predstavnici kompanije su pozvali auto novinare  uz goste iz ambasade Britanije u Srbiji da testiraju ovaj popualrni model. Pored  „jaguara I pace” predstavljena  je i restilizovana limuzina „jaguar XE”. Ova sportska limuzina je dodatno unapređena, uz poboljšani sistem oslanjanja i novi, bolji „Jaguar drive control sistem”. Automobil je ocenjen sa maksimalnih 5 zvezdica na EuroNCAP testu bezbednosti, uključujući zaštitu putnika i pešaka. XE je takođe opremljen nizom aktivnih sistema bezbednosti, uključujući i automatsko kočenje u slučaju opasnosti od sudara. Ovaj auto dostupan je na srpskom tržištu po početnoj ceni od 38.990 evra.

Svi ostali u senci „jaguar I pace”

Ono što karakteriše sve elektro automobile, odsustvo buke, pa čak ni zujanje dva moćna elektro motora (jedan po osovini) koji razvijaju snagu od čak 400 konja  i strahovitih 700 Nm obrtnog momenta se kod „ jaguara I pace”  ne čuje previše . „Čuje” se samo tišina, buka guma kad menjaju podlogu i šuštanje vetra na višim brzinama. Pogon strahovit, „lepi vas” za sedište pa tek što ste izašli iz vozila, želite još. Jer osećaj je neverovatan. Iako smo vozili skoro sve hibride na tržištu, od „plag in” automobila  probali „teslu” i konkurente,  „jaguar I pace” pokazao je izuzetne vozne karakteristike. Iako se prvi deo test vožnje odvijao na stazi, odmah  je jasno da je, za razliku od običnih automobila sa “automatikom”, ubrzanje neprekidno– linearno. Nema onih kratkotrajnih zastoja zbog promena stepena prenosa – jer i ne postoje. Samo ravnomerno i snažno, ali neprestano, ubrzanje kao da „nema granicu”, dokle god pritiskate papučicu. Sam  način i intezitet ubrzanja podseća na rulanje aviona pred poletanje, samo bez zaglušujuće buke avio motora. Čak se pri nešto oštrijem pritisku na “gas” prednji deo karoserije jaguara blago izdigne, pa je osećaj kao da ste u avionu još stvarniji, kao da auto želi da poleti.

Maksimalne performanse ovog automobila jedino na stazi mogu da se isprobaju

Ako negde uopšte mogu da se isprobaju maksimalne performanse ovog automobila, onda je to na stazi, u kontrolisanim i bezbednim uslovima. U tom smislu, brzine kojima je „I-pace” u stanju da prolazi kroz krivine zaista su sjajne. Pritom se ni u jednom trenutku ne približavate njegovim krajnjim mogućnostima – automobil se kreće „kao u koloseku”.

Mada „jaguar I-pace” podseća na klasičan krosover, ima nešto više odstojanje od tla, težište je postavljeno veoma nisko, zahvaljujući  pogonskim baterijama teškim 800 kilograma u podu automobila. Ovo je značajno za opštu stabilnost ali uz pomoć elektronike i sistema oslanjanja, čini da se kabina minimalno naginje u krivinama i pri neprimerenim brzinama za ulazak u tako ošte „šikane”.

Drugi deo testa odvijao se na obližnjim lokalnim putevima, gde smo na različitim podlogama (od dobrog asfalta, preko kolovoza prepunog rupa i krpljenja, pa „kocke”) mogli da uporedimo ponašanje ovog sjajnog automobila i van staze i idealnih uslova. Veliki točkovi i sistem oslanjanja sa lakoćom amortizuju sve neravnine, a za komfor u kabini zaslužno je široko međuosovinsko rastojanje od tri metra. Primetno odsustvo buke motora, blagi šum strujanja vazduha (koeficijent otpora vazduha je samo 0,29) i zvuk koji dolazi od kotrljanja točkova učine da pomislite da lebdite.

Pored snage i luksuz , koža i snovi u belom

Nismo imali prilike da proverimo ali ako je tačan podatak fabrike, bar približno o dometu od 500 kilometara, bez obzira što pripada premijum klasi luksuznih vozila, mislimo da će ovaj sjajan automobil imati  dobar plasman i pored početne cene od  92 hiljade evra. Tehničke karakteristike i punjenje baterije na svaki mogući način, kočenjem– pretvaranjem kinetičke energije u elektro gde „I pace” čak i koči elektro motorom, daje sigurnost onome ko ga vozi da neće lako ostati bez „goriva”.  Uz elektro jaguara imali smo I prezentaciju punjača  švajcarske komapanije ABB koja je daleko odmakla u razvoju brzih punjača za „plug in” i hibridna vozila, pa tako nudi varijante koje za sat (malo više ili manje) dopunjavaju vašeg elektro ljubimca, čak 80 odsto od kapaciteta njegovih baterija. To bi značilo, da na nekom dužem putu, stanete da se odmorite i posle ručka imate 80 odsto pune baterije. Naravno, sve će se to i dalje razvijati, pa čak i previsoka cene za ova savršena vozila verovatno neće ostati na ovom nivou. Jer, ne određuje samo cena kilometra popularnost elektro pogonjenih automobila već i zahtevi , mnogo veći i važniji– očuvanja naše planete. „Jaguar I pace” nije auto za široke mase upravo zbog visoke cene, jer pripada brendu koji ima svoju određenu klijentelu, ali sigurno je da onaj, koji bude provozao samo 100 kilometara ovaj fantastični, luksuzni, pregledan automobil teško će se vratiti u svog, pa i najnovijeg turbo dizelaša. Jer, nije to samo naše shvatanje komfora, već i pogled u budućnost i ostavština našoj deci.

„Jaguar I-pace” koristi litijim-jonske baterije kapaciteta 90 kWh, a prema fabričkim podacima maksimalna autonomija u vožnji kreće se od 386 do 480 km. Sa druge strane, nezavisna američka agencija EPA procenila je maksimalan radijus kretanja na 354 km. U Jaguaru kažu da je za dopunu baterija od 0 do 80% maksimalnog kapaciteta potrebno 85 minuta, ako se koristi punjač jednosmerne struje od 50 kW. U slučaju da se baterije dopunjavaju na brzom punjaču od 100 kW, ovaj period smanjuje se na samo 40 minuta.

Dimenzije (dužina/širina/visina): 4682/2011/1565 mm. Međuosovinsko rastojanje: 2990 mm

Mora se reći da je infrastruktura električnih punjača u našoj zemlji tek  u povoju, pa ako nemate svoju kuću, kao stanar u soliteru na Novom Beogradu nemate nikakvih uslova za dopunu baterija kod kuće. Tu je i činjenicu da naša država i lokalne samouprave ne podstiču kupovinu automobila na struju. Kako subvencija nema ni na vidiku, ne znamo u koji ćemo se „elektro auto vagon” uopšte ukrcati, jer voz za alternativnu auto budućnost je već odavno krenuo.

Tekst I foto: D.K.–I.