„Narodni” kabrio i Beograd noću

Vozili smo „mazdu MX–5”  i u našem gradu– naprodavaniji „roudster” sveta, po Ginisu– četvrtu generacija japanskog dvoseda, koji  je„uzburkao” auto planetu

Mazda „MX–5” –mijata i Beograd noću

 

Uvek je pravo vreme za kabriolet i Beograd noću. Tek tada, naš grad pokazuje zašto je jedan od najpoželjnijih mesta za provod i noćni život, po izboru svetskih turističkih sajtova. Tako smo auto, koji simbolizuje mladost, provod, lepši i možda bogatiji život, provozali, upravo po „beogradskim noćima”, gde je privlačio poglede na poznatim sastajalištima. Želeli smo da proverimo, da li je naš grad „imun” na sportske dvosede i živi neki „svoj život”, iako smo mu „dovezli u posetu” jedan od prošlogodišnjih, svetskih auto hitova. Šta reći posle par beogradskih dana i noći sa ovim, „narodskim roudsterom”. Izuzetno siguran, stabilan, drži pravac i ako znatno preterate brzinom u krivinama. Jedino, što se često nalazite ispod linije vidika mnogih automobila, pa se iznenade  vozači velikih SUV–a kada „prozujite” u traci kraj njih, ili ih, na semaforu, ostavite tri dužine na 50 metara rastojanja, ali sve sa simpatijom i osmehom. Kočnice pouzdane i potpuno u službi vozača, sportski neposredne. Kada pritisnete malo oštrije papučicu gasa, oglasi se reskim „režanjem” iz auspuha, zvukom koji „para” vazduh a svakom, sportski nastrojenom muškarcu, tera „jezu” niz kičmu. I treba, jer, ovaj vanvremenski dvosed, napravljen je za uživanje.

Mazdin „roudster” privlačio poglede na kultnim mestima našeg grada

Još pre četvrt veka, inženjeri iz japanskog grada tužne istorije  (Hirošime), napravili su presedan i zagolicali maštu ljubitelja sportskih automobila, širom sveta. Jeftinim „roudster”–om, ( sportskim kabrioletom) dostupnim široj populaciji,  dokazali su da auto od 26 hiljada (verzija sa testa), može da izgleda i vozi se, slično kao i oni koji koštaju više stotina hiljada evra. „Mazda” korača utabanim stazama, jer je MX 5 (em– iks 5), četvrte generacije i zvanično, po Ginisovoj knjizi rekorda, najprodavaniji sportski dvosed svih vremena (oko milion primeraka).

Sve ostalo je deo istorije, koju poštuju, kažu stručnjaci i naglašavaju, da se pred svetom, zapravo, nalazi potpuno novi automobil. Glavni dizajneri  „mijate” Ikuo Maekeda i Kevin Rajs, koji je bio zadužen za sportski stil a zbog čega je i prešao iz „BMW”–a u novu „ekipu” iz Hirošime, nisu izgubili  prepoznatljiv stil. Brojne tehničke inovacije, čak 105 milimetara kraća od  „trojke”, niža za 20 a 10 milimetara šira, dok je međuosovinsko rastojanje 15 milimetara smanjeno. Dužine je 3.915 milimetara, visoka 1.730 a široka 1.235 milimetara. Motor je spušten i povučen ka vozaču, iza prednje osovine. Najveća novina je  „skajaktiv” tehnologija, koja je zaslužna za „mršavljenje” od čak 100 kilograma. U tu svrhu se pribeglo i rešenju klasičnog manuelno rasklopivog platnenog krova, da bi se dobilo na težini. Inženjeri tvrde, i u pravu su, da je rasporedom težine, auto dobio na još većoj podvoznosti i sigurnosti u krivinama. Unutrašnjost je poznata iz stare „MX–5” sa sedmoinčnim ekranom, okruglim kontrolerom, poznatim preciznim komandama i savršenom finalnom obradom. Kako su i naglasili japanski stručnjaci, uz naglo padajući prednji kraj i unazad povučene „A” stubove, postoji mnogo bolji pregled ispred vozila nego u prethodnim modelima.

Lagana i brza–100 kilograma lakša zbog „skajaktiv” tehnologije

Zadržan je pogon na zadnjoj osovini a pokreću je dva nova „skajaktiv”  benzinska agregata : 1,5 litarski sa 100 konja i 150 Njutn metara maksimalnog obrtnog momenta i od dve litre, sa 160 konjskih snaga koji smo vozili po beogradskim ulicama. Povezani su sa šestostepenim manuelnim menjačem, u standardnoj opremi, a uz doplatu, ugrađuje se i novi automatik, takođe sa šest stepena prenosa.